bristande journalistik eller bara dumma läsare?

Jag vet inte så mycket om journalistik, hur man skriver en bra artikel eller om det verkligen alltid är viktigt att ge "the whole story" om saker och ting. Men personligen (utan några som helst journalistiska erfarenheter i bagaget) tycker jag att om man rapporterar om en sak, ska man ge så omfattande information som möjligt i sin artikel.

Jag läste just denna
artikel från expressen.se (20080814) där problemet hallux valgus diskuteras. I artikeln verkar experterna och reportern främst fokusera på att problemet uppstår för att man har trånga och högklackade skor. Det stämmer säkert, men det faktum att problemet kan vara medfött nämns inte ens. Jag lider av just det där problemet men har haft det sedan födelsen. Jag har gått i högklackat i flera år och aldrig märkt att det blivit sämre (även om jag såklart får ont i fötterna på kvällen). Kanske är det en långsiktig försämring som jag helt enkelt inte märkt än. Men det känns dumt att inte ens kommentera det faktum att åkomman kan vara medfödd, speciellt eftersom läsarna sen, i kommentator fältet, menar att "det är märkligt att kvinnor inte själv ser vad som händer med deras fötter och att det minsann inte är männen som tvingar dem till att gå i högklackat" (ursäkta, vem sa att det var?) och att "kvinnor får faktiskt skylla sig själva, de borde veta bättre"

Hallå? Vissa har faktiskt inte "valt" att få tår som pekar dit pepparn växer (eller nåt), utan föddes så och tvingas leta skor som en galning varje gång det är dags. Att köpa "billiga" skor är bara att glömma, om man inte vill ligga och gråta för att det gör så ont på kvällen (ask my boyfriend, det är han som får massera mina fossingar var och varannan kväll).

Men, till läsarnas försvar kan jag erkänna att jag också trycker ner fötterna i för små skor ibland och då får jag skylla mig själv, för att det gör ont på kvällen. Dock menar jag att mitt skoval inte är anledningen till min åkomma. Snarare är åkomman orsaken till mitt bristande utbud av skoval. Och jag tycker att det faktum att vissa inte kan rå för sina knölar borde komma fram i artikeln.

Men, vad vet jag ;) Jag är varken journalist eller ortoped. Jag är bara en vanlig tjej med hallux valgus.

Over and out.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback