ondskan

Nyss, för bara någon minut sen, slogs Sverige av det fruktansvärda besked vi alla innerligt hoppades slippa. Engla är mördad. Denna man, denna "42-åring" som media kallar honom, har ikväll erkänt mordet på den lilla flickan. Hon som för första gången någonsin skulle få cykla hem själv från fotbollsträningen. Mamma tyckte hon var stor nog att få cykla ensam. 500 meter från huset ringde hennes dotter. Sen hördes de aldrig mer.
Det blev hennes första och sista gång.

Varför händer detta? På mindre än en månad har en 3-åring, en 1-åring och en 10-åring blivit mördad. Varför? Hur kan en människa vara så fruktansvärt ond? Jag sitter här, tårarna rinner nedför mina kinder, och jag kan bara inte förstå varför... det ligger utanför min förmåga att greppa en sådan verklighet.

Jag tänker själv på de små i min familj. Älskade lilla Simon som hela sitt liv älskat bilar. Han som, bara några månader gammal, somnade som snabbast när han sattes i baksätet på ett fordon. Ljudet och gunget gav honom ro.

Eller den lilla ängel Angelina. Som just lärt sig prata vid bara 2 års ålder och nu aldrig vill vara tyst, tänk så mycket det finns att prata om! Allt mellan himmel och jord. Man kan bara inte låta bli att le.

Dessa små barn, tillsammans med alla små barn i världen är vår framtid. Mänsklighetens hopp. Hur kan vi då släcka deras livsgnista? VEM ger oss den rätten!? De är ju för fan bara barn!! 1 år, 3 år eller 10.. de har knappt börjat sitt liv. Hur kan någon vara så ond?

I Lord of the Rings fanns det EN ursprungsondska. Män från världens alla hörn samlades under en flagga för att bekämpa denna ondska. För att upprätthålla och representera mänsklighetens styrka och all den kärlek vi delar. Broder till syster, mamma till sitt barn. Together as one. Us against them.

Men vad gör vi när VI själva är ondskan? Vi kämpar inte mot någon magisk, övernaturlig fiende. Vi har ingen Sauron. Vi ÄR Sauron. Och vi dödar våra egna utan att ens blinka.

Hur ska vi någonsin kunna försvara sådana handlingar?

Godnatt Engla. May heaven and eternal peace await you.

Kommentarer
Postat av: Ängla

Jag känner med dig. Det är verkligen inte rättvist. Love you! Tusen tack för igår!

Postat av: Aredhel

Nej, verkligen inte rättvist. Tack själv söta, love you too!

2008-04-15 @ 09:42:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback