konsten att skriva CV

Ja, det är inte alldeles enkelt att skriva CV, och jag har inte ens börjat med det personliga brevet! Först och främst måste jag få ordning på alla anställningar jag hunnit med under mina år. Mja, okej det är bara 4 stycken, men i alla fall! Det gäller att komma ihåg när man jobbade vart och vad ens titel var under den tiden. Tur att jag sparat alla mina anställningskontrakt så jag lätt kan lösa den biten.

Jag måste medge att det är roligt att ha en CV! Det är roligt att se vad man åstadkommit under sina år och få det samlat på papper. Lite som en bekräftelse; "jag har faktiskt gjort det här!" Speciellt min magisterexamen är jag mycket stolt över :)

Men det är fortfarande lite saker som måste fixas. Jag har en hemtenta kvar sen A-kursen som jag ska ta tag i så fort jag får klartecken från läraren. Sedan är det ju det personliga brevet som ska skrivas... oj oj. Jag måste komma ihåg att jag är "kvalificerad" och inte söka jobb som jag kunde fått utan min utbildning. I alla fall inte till en början... jag vill ju ha nytta av mina 4 år på universitetet, och inte bara kasta bort dom på en okvalificerad anställning. Det är så viktigt att inte undervärdera en själv i arbetssökandet, även om det lockar att ta det där jobbet som var "så lätt att få". Det är viktigt att inte nöja sig med vad som helst, utan att kämpa för att få ett jobb man förtjänar.

Mitt drömjobb är att få arbeta med saker som faktiskt betyder något. Jag har i många år haft svårt att komma till ro med tanken att vika kläder på H&M, eller ta betalt i ICA-kassan. Jag vill göra något som är betydande! Bistånd har legat mig varmt om hjärtat under lång tid, så en anställning där skulle jag tacka ja till på två röda.

Men jag är också realistisk. Jag vet vad det krävs för att få jobba på t.ex Röda Korset eller Sida. Jag är medveten om att jag inte kommer få jobb där direkt efter examen. Men för det tänker jag inte låta bli att försöka! Vad vinner man om man aldrig försöker? Vad kan man förlora?

I will get there.. someday, somehow. Tillsvidare får jag försöka klura på det där personliga brevet ;)

Kommentarer
Postat av: Ängla

Ja, du är verkligen värd ett betydelsefullt jobb! Det kanske kan vara motiverande - att du vill ha ett sånt jobb, när du knåpar på ditt CV! Mest lycka till önskar jag dig, underbara du! Puss

Postat av: Helena

Ängla: Åh, tack gumman! Hoppas du mår bra? Puss!

2007-01-02 @ 22:08:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback