I AmSterdam

Så var jag hemma igen efter en helt dunder weekend i Amsterdam, staden i mitt hjärta. Det är svårt att beskriva klimatet där för någon som aldrig besökt staden, men det är verkligen liv och rörelse hela tiden blandat med en otrolig varm och vänskaplig prägel. Staden har allting, från kultur och vackra kyrkor till det lite mer "privata", såsom red light district och coffeshops. Med andra ord - nåt för alla.

Första dagen blev det ganska lugnt, då vi var lite matta efter resan. Vi kollade runt och acklimatiserade oss, försökte fundera ut vart saker låg och hur man snabbast tog sig dit man ville. Lite shopping på Mango blev det för min del, men annars var det lugnt på den fronten. Vi avnjöt en god middag med vin på kvällen och njöt av att äntligen vara tillbaka i Amsterdam.

Andra dagen var det museum-dags. Vi tog spårvagnen till Riksmuseet och tittade på vacker konst, både historiska målningar men även en hel del Rembrant. Lite kort inhandlades i turistshoppen och sen vipps så hade nästan hela dagen gått. Efter en muffins tog vi spårvagnen hem igen, åt middag och gjorde oss sedan ordning för utgång. Tydligen är Rembrant Square ett riktigt "hippt" ställe om man vill ut och clubba, så vi tog (återigen) spårvagnen dit och undersökte läget. Vi fastnade för ett riktigt underground ställe där det bjöds på hård house och även mangeltechno (aah!) ADHD Session hette stället (don't ask) och det var verkligen extremt kul! Vilken stämning, vilket drag. Sverige, släng dig i väggen säger jag bara. Man vet inte hur man röjer förän man varit i Amsterdam ;)
Våra fluffben uppskattades av många, vilket också var lite roligt. De häpnade när de fick höra att dessa "fluff" faktiskt härstammar från Amsterdam från början (det var ju därifrån vi tog hem dem och startade trenden, kan det ha varit runt 2001?). En kille ville genast veta vart man fick tag i dem, då hans flickvän länge sökt sådana. Kul!

Igår blev det shopping för hela slanten. Tröjor, presenter till våra respektive, småplock, clubwear och väskor var det som kammades hem. Och så mycket mer. Jag minns inte ens själv vad jag har köpt haha. Men men, ibland ska man få unna sig.

På kvällen blev det en öl på en mysig chillbar, också vid Rembrant Square. Glada och lite trötta gav vi oss hem vid halv tolv, då väckarklockan skulle ringa halv fyra morgonen därpå för att meddela att det var dags att åka hem.

Ja, vad kan jag säga? Jag tror att jag summerar det med följande uttryck:

I AmSterdam

Vi ses snart igen underbara stad! Tack för denna gången.

Kommentarer
Postat av: Ängla

I amsterdam gumman! Tack själv för en hellyckad weekend. Kan inte vänta till nästa gång. :)

Postat av: Helena

Ängla: Tack själv bästa du! :D Puss!

2007-08-20 @ 08:44:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback