An Inconventient Truth

Om ni har chansen, rekomenderat jag er mycket varmt att se Al Gore's miljöfilm An Inconvenient Truth. En film som behandlar högst viktiga problem, problem vi borde ha uppmärksammat för länge länge sedan.

Jag talar såklart om det välkända fenomenet global warming. I denna film ger Gore oss fakta, svart på vitt, om vad som håller på att hända. Ett exempel som kanske rör oss här i Sverige speciellt, är det faktum att Nordpolen hela tiden smälter och slungar ut mer och mer kallt vatten i golfströmmen. Förra gången en sådan stor is smälte nära vårat land (isen som då täckte Kanada) resulterade det i att hela Sverige låg under is. Och detta skedde på endast 10 år!? 10 år.. förstå hur lite tid det faktiskt är. Vi har inte tid att skjuta upp problemen, vi har inte råd att låta kommande generationer lösa detta! Gör vi inget NU kommer det kanske inte ens finnas kommande generationer.

Ska vi verkligen sitta och titta på medan mänskligheten utplånar sig själv? Vi har levt i miljoner år, i fred och i krig. Men vi har levt. Ska vi, den moderna människan, förändra det faktumet en gång för alla? Ska våra barn, barn och barnbarns barn inte ha samma rätt att leva på jorden som vi, och våra förfäder, har haft? Hur kan vi vara så själviska att vi bara låter detta ske?

Se filmen! Låt den öppna era ögon. Ta cykeln nästa gång du ska ner på stan, köp ekologisk mjölk på affären, införskaffa dig en låg energi lampa. Även om en ensam individ inte kan förändra världen, kan vi göra det tillsammans. Vi är skyldiga vår jord det.

För övrigt minns jag nu varför jag önskat att Al Gore skulle blivit president istället för George W. Bush. Vad är det för fel på det amerikanska folket?


Lyssna på: Damien Marley - Confontration


image14 it's up to us to save her

Kommentarer
Postat av: simon

one love <3

2007-04-18 @ 15:49:21
Postat av: Helena

Simon: Verkligen.

Postat av: Michael Kjörling

Jag harinte sett filmen, men jag vet att det finns synpunkter på faktakontrollen, bl.a. när det gäller hur mycket havsytan kan tänkas stiga de närmaste 100 åren. Klimatdebatten tjänar inte på alarmistiska överdrifter Det hindrar inte alls att klimatfrågan skall tas på allvar.

2007-04-18 @ 20:19:40
Postat av: Helena

Michael Kjörling: Ja, det är mycket möjligt att det är så. Däremot tror jag att det kan behövas överdrifter ibland för att folk faktiskt ska vakna och inse att något behöver förändras, så indirekt kanske debatten tjänar på det? Varnar vi nu för något som kommer att ske om 100 år, tror jag inte folk tar det på allvar. Varnar vi däremot om något som kan ske om 20 år, börjar nog folk tänka efter. Inte moraliskt riktigt kanske, men politik är sällan det utifrån min erfarenhet. The end justify the means, som man brukar säga.
Personligen gillar jag främst Gore's medvetenhet och drivkraft att sprida detta budskap runt om i världen och försöka öppna folkets ögon, innan det är för sent.

2007-04-18 @ 21:48:48
URL: http://www.aeris.blogg.se
Postat av: Ängla

Tack för tipset. Vill också se filmen!

2007-04-20 @ 00:51:37
URL: http://vildangeln.blogg.se
Postat av: Helena

Ängla: Ja, gör det!

2007-04-20 @ 09:14:05
URL: http://www.aeris.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback